Według szacunków wartość sprzedaży przez internet w 2018 roku miała osiągnąć 45 mld złotych. Z roku na rok rośnie procent internautów, którzy robią zakupy w sieci. Zaczynamy dostrzegać wiele plusów związanych z takim kupowaniem. Coraz więcej naszych rodaków przestaje się obawiać zakupów przez internet, w czym niemałą rolę odgrywa możliwość wybierania z oferty ponad 29 tysięcy sklepów.

Liczba sklepów stale rośnie

Według danych Bisnode w ciągu ostatnich 5 lat liczba sklepów internetowych wzrosła o 34 proc., a na początku 2018 roku liczba sklepów internetowych zarejestrowanych na polskim rynku przekraczała 29,1 tysiąca. Tymczasem w tym samym okresie roku 2013 działało 21,1 tysiąca sklepów. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że zaledwie 30 proc. działa na rynku dłużej niż przez 8 lat. Rocznie pojawia się aż 8-9 tysięcy nowych sklepów. Z czego wynika aż tak duża liczba? Przede wszystkim wejście na ten rynek nie wymaga poniesienia bardzo wysokiego kosztu, chociaż wiele zależy od wielkości sklepu i zasad, na jakich będzie on założony i prowadzony. Założenie sklepu, który będzie się składać z maksymalnie 2 tysięcy produktów, kosztuje w Az.pl aktualnie 73,95 zł za pierwszy rok. Mowa tutaj o modelu SaaS, gdzie klient ma już zapewnione wszystko, łącznie z powierzchnią serwerową. Nie musi mieć żadnej wiedzy – sklep internetowy powstaje dosłownie po kilku kliknięciach. Kolejna kwestia, która ma wpływ na powstawanie kolejnych sklepów to rosnąca popularność kupowania w sieci. Z roku na rok Polacy wydają przez internet coraz więcej pieniędzy. Jak wspomnieliśmy, szacunkowe przychody branży dla kolejnych lat również wyglądają atrakcyjnie.

Kupujemy nie tylko w polskich sklepach

Z raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska” możemy się dowiedzieć, że już co drugi polski internauta kupuje w sieci. Na pewno zaskakujące może być to, że 23 proc. kupujących przez internet robi to również w sklepach zagranicznych. Tymczasem rok wcześniej przyznawało się do tego zaledwie 10 proc. Z czego wynika zainteresowanie zagranicznymi zakupami? Przede wszystkim z popularności chińskich sklepów, które pozwalają zamawiać towary w bardzo niskiej cenie. Kupujący akceptują długi czas oczekiwania ze względu na atrakcyjną cenę. Co kupujemy najchętniej w sklepach zagranicznych? Badani wskazali:

  •    odzież i dodatki – 52 proc.,
  •    kosmetyki – 32 proc.,
  •    książki, płyty, filmy – 28 proc.

Co ciekawe, rośnie również odsetek osób, które nie obawiają się zamawiania z zagranicznych sklepów nawet sprzętu takiego jak laptopy.

Jakie są polskie sklepy internetowe?

Badanie „Koszyk roku 2018” prezentuje wyniki analizy 100 największych polskich sklepów internetowych. Można się z niego dowiedzieć m.in., na jakie rozwiązania w nich stawiano:

  • 95 proc. sklepów jest dopasowanych do urządzeń mobilnych – wynik ten jest zaskakujący. Z miesiąca na miesiąc Polacy coraz mniej korzystają z sieci na laptopach czy komputerach. Dominują smartfony i tablety. Klient nie zrobi zakupów na stronie, która nie będzie dopasowana do jego urządzenia. Zresztą – niezapewnienie wersji mobilnej jest mało profesjonalne.
  • 94 proc. sklepów ma certyfikat SSL – to również można uznać za zaskakujące. Każdy sklep powinien zapewniać szyfrowane połączenie.
  • 77 proc. sklepów ma dobrze widoczne powiadomienie o dodaniu produktów do koszyka.
  • 99 proc. sklepów umieściło koszyk w prawym, górnym rogu strony.
  • 29 proc. sklepów pozwala dokonywać zakupów bez zakładania konta.
  • 51 proc. sklepów nie udzieliło odpowiedzi na maila w ciągu godziny od jego wysłania.

Polskie e-commerce coraz większym rynkiem

Według szacunków roczna wartość rynku może w ciągu 2-3 lat ulec podwojeniu. Choć przewidywania analityków mówiły, że w 2018 roku rynek osiągnie 40 mld złotych wartości, to zaskakująca szybkość tego wzrostu mogła już w tym roku przynieść poziom 50-60 mld. Trudno się spodziewać, aby w najbliższych latach trend mógł być inny. Możemy się spodziewać rosnącej liczby sklepów i coraz szerszego w nich asortymentu.

About The Author