YouTube to najpopularniejszy serwis internetowy na świecie. Umożliwia on umieszczanie darmowych i odtwarzanych klipów wideo. Jako że serwis ma ponad miliard użytkowników, dociera niemal do 1/3 internetowej społeczności, a każdego dnia


przybywa tu 85 tys. nowych fanów. W związku z szerokim zasięgiem tego portalu jest on również dobrym medium reklamowym, który pozwala na emitowanie banerów reklamowych, ale również przekazów w formie wideo.

Formy odtwarzania reklam na YouTube

System reklam AdWords dla wideo na serwisie YouTube umożliwia wyświetlanie promocyjnych filmów w dwóch formach. Najpopularniejsza jest reklama In-Stream pojawiająca się w trakcie oglądanego filmu i rozliczana w modelu CPV (cost per view), czyli płatności za obejrzenie. Z kolei reklama TrueView Discovery to wyświetlanie reklam obok filmów na YouTube w wynikach wyszukiwania lub też na stronach wydawców. W takiej sytuacji reklama wymaga kliknięcia w obraz miniatury.

Zalety reklamy na YouTube

Ogromną zaletą reklamy w serwisie YouTube jest jej zasięg. W przypadku polskich internautów serwis ten przegląda ponad 20 milionów osób. Jest to trzecia pod względem popularności witryna w Polsce. Dzięki temu ze swoim przekazem reklamowym można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Ponadto warto zwrócić uwagę na targetowanie, gdyż reklamy na YouTube są kierowane do precyzyjnie określonych grup docelowych. Wyróżnia się je na podstawie zainteresowań, miejsc docelowych, słów kluczowych, kategorii tematycznych czy kryteriów demograficznych. Ponadto może być to targetowanie remarketingowe do osób, które wcześniej odwiedziły stronę lub kanał reklamodawcy.

Nie da się też ukryć, że koszt przygotowania i wyświetlania reklam na YouTube jest nieporównywalnie niższy od reklamy telewizyjnej. Jeśli dodamy do tego, że przekaz trafia tutaj do grupy docelowej, widać wyraźne korzyści korzystania z takiej formy reklamy. Same koszta wyświetlanego materiału są różne, ale ich obejrzenie kosztuje reklamodawcę od kilku do kilkunastu groszy. Natomiast materiały reklamowe, które zostały pominięte, nie są zaliczane do opłaty.

Kolejną zaletą reklamy na YouTube jest jej mierzalność. Łatwo zmierzyć tu efektywność takich kampanii poprzez raporty analityczne, które ukazują, jak wiele osób obejrzało film reklamowy oraz ilu klientów nawiązało za jego pośrednictwem kontakt z firmą.

Od czego zależy koszt reklamy na YouTube?

Większość reklam rozliczana jest na podstawie określonego kosztu obejrzenia (CPV). To jak wysoka jest taka opłata, zależy od jakości filmu, maksymalnej stawki CPV czy konkurencji. Ogromnym plusem jest to, że całkowity budżet przeznaczony na reklamę reklamodawca ustala dowolnie, a następnie może go modyfikować poprzez panel AdWords. Oczywiście im wyższy będzie taki budżet, tym film reklamowy dotrze do szerszego grona odbiorców.

Nie ulega więc wątpliwości, że reklama na YouTube to dobra forma kampanii marketingowych, która przy stosunkowo niskich nakładach finansowych pozwala dotrzeć do szerokiego grona internautów. Co ważniejsze przynajmniej częściowo powinni oni być zainteresowani oferowanymi produktami czy usługami.

About The Author