Niektóre tematy są ważne dla ludzi z danego kraju, a nawet całego świata. W USA ważnym tematem jest teraz zakaz wjazdu do kraju dla osób z różnych państw. Zakaz ten postanowili wykorzystać w swojej kampanii przedstawiciele firmy Airbnb.

Kampania ta zasługuje na uwagę, gdyż tego typu reklamy na pewno będą wzbudzały kontrowersje, ponieważ Ameryka (jak i zresztą większość świata) jest podzielona w swoich poglądach politycznych. Airbnb zdecydował jednak, że pomimo ryzyka zrażenia do siebie części odbiorców, zaprezentuje spot, w którym wypowie się wyraźnie za jedną z opcji, za światem w którym można podróżować. Pokazał też wizję tego co by było (albo raczej ‘czego by nie było’) gdyby zakaz podróży istniał kilkadziesiąt czy kilkaset lat temu.

Filmik dostępny na Youtube, jak można się było spodziewać, wzbudził różne reakcje. Warto się więc mu przyjrzeć zanim sami zdecydujemy się odwołać do ważnych dla ludzi kwestii, aby zobaczyć jak można o tych kwestiach mówić i z czym może nam się przyjść następnie zmierzyć.

Gdy mówisz o sprawach ważnych, waż słowa

Kolejną kampanią na którą warto zwrócić uwagę jest kampania Burger Kinga. Firma ta postanowiła w swojej najnowszej kampanii nawiązać do bardzo ważnej sprawy. Kilka tygodni temu w Arabii Saudyjskiej kobiety uzyskały prawo do prowadzenia samochodów. Jest to niewątpliwie przełomowy moment zarówno dla kobiet z Arabii, ale także dla kobiet w ogóle. Burger King postanowił świętować ten fakt i kobietom, które przyjadą autem do ich restauracji w Arabii Saudyjskiej rozdawać darmowe Whoppery (rodzaj kanapki). Kampania ta z jednej strony dotyczy ważnego społecznie wydarzenia, z drugiej – może trafić bezpośrednio do nowej grupy klientek, więc jest to na pewno ciekawy pomysł wart przemyślenia przy kreowaniu własnych akcji marketingowych zaangażowanych społecznie.

Kampania ta jest jednocześnie przykładem kampanii, w której pewne niedopatrzenie (najprawdopodobniej) może sprawić, że ludzie zamiast skupiać się na ważnej sprawie, do której kampania się odnosi, skoncentrują się na użytych w kampanii słowach (niestety kojarzących się z inną ważną sprawą).

Kampania jest też na polskim kanale Burger Kinga.

W tym przypadku problemem jest nazwa kanapki. Tradycyjnie kanapka z Burger Kinga nazywała się Whopper. Tym razem jednak, aby zaznaczyć, że to kobiety są adresatkami promocji, kanapka została nazwana ‘WhoppHER’. Problem, który pojawił się w związku z tą nazwą dotyczy jej zbliżonego brzmienia do slangowego określenia ‘whoop her’, które może odnosić się do stosowania przemocy wobec kobiet. Wiele osób wypomina to twórcom reklamy na Twitterze, przez co (pomimo tego, że wiele innych osób uważa, że dobrze, że poruszyli ten ważny temat w reklamie), kampania staje się coraz bardziej kontrowersyjna:

https://twitter.com/hashtag/whoppher

About The Author