Pozyskanie klienta to jedynie początek współpracy. To, jak będzie ona wyglądać, zależy od dalszej komunikacji. Z tego względu tak ważne jest odpowiednie zarządzanie relacjami z klientem. W tym niezwykle pomocne są nowoczesne narzędzia IT, które gromadzą najważniejsze dane, usprawniają wymianę informacji oraz pomagają nadzorować przebieg poszczególnych procesów biznesowych. Wyjaśniamy, czym jest system CRM, jak działa i co dzięki niemu zyskuje firma!
Co to jest system CRM?
System CRM (ang. Customer Relationship Management) to oprogramowane przeznaczone do zarządzania relacjami z klientami. Składa się z nowoczesnych narzędzi IT, które usprawniają wewnętrzną oraz zewnętrzną wymianę informacji. Dają pełną kontrolę nad obsługą procesów sprzedażowych, przez co pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby aktualnych oraz potencjalnych klientów. Są niezwykle przydatne w codziennej pracy przedstawicieli działów sprzedaży i marketingu, a także administracji czy obsługi klienta.
Do czego służy system CRM?
Oprogramowanie CRM to zestaw idealnie współpracujących ze sobą narzędzi IT. Przede wszystkim działa jak baza danych, w której na bieżąco gromadzone są informacje o klientach oraz aktualnych zleceniach i projektach. Dzięki temu w jednym miejscu można znaleźć wszystkie potrzebne dokumenty oraz dane.
Program CRM dostarcza efektywne narzędzia do komunikacji z pozostałymi współpracownikami oraz klientami. Posiada różne przydatne funkcje, m.in. ustawia przypomnienia o konieczności umówienia spotkania, odnotowuje rozmowy czy wysyła automatyczne e-maile. Przy tym cały czas pomaga płynnie przekazywać najważniejsze informacje. Dzięki temu wszystkie działy mogą szybciej oraz łatwiej się ze sobą porozumieć, co zmniejsza ryzyko opóźnień czy pomyłek.
CRM pozwala również bardziej świadomie zarządzać sprzedażą i marketingiem, ponieważ daje dostęp do informacji o wszystkich procesach oraz generuje na ich podstawie raporty (dotyczące np. obrotów). Takie analizy wspierają procesy decyzyjne oraz pozwalają lepiej obsługiwać stałych i nowych klientów.
Jednym z modułów oprogramowania CRM jest też tzw. workflow, czyli narzędzie do przydzielania zadań. Odpowiednie rozdysponowanie obowiązków pomaga lepiej rozplanować dzień pracy. Dzięki temu każdy pracownik wie, czym i do kiedy ma się aktualnie zajmować.
Ponieważ systemy CRM pełnią funkcję baz danych, ich wdrożeniem powinni zajmować się doświadczeni specjaliści. Profesjonalne, personalizowane oprogramowania i narzędzia IT oferuje firma Exact, która kompleksowo zajmuje się ich instalacją oraz konfiguracją.
Jakie są korzyści z wdrożenia systemu CRM w firmie?
Oprogramowanie CRM znacznie ułatwia zarządzanie relacjami z klientami, ponieważ nie tylko ma wpływ na poprawę efektowności komunikacji, ale też pozwala lepiej organizować i automatyzować liczne procesy składające się na prowadzone projekty. Po wdrożeniu programu CRM da się osiągnąć wiele wymiernych korzyści. Co konkretnie można dzięki niemu uzyskać?
Oszczędność czasu i pieniędzy
CRM przyspiesza dopełnianie powtarzalnych formalności, przez co znacznie odciąża szeregowych pracowników. Wybrane narzędzia pozwalają sprawniej, łatwiej i lepiej wykonać konkretne zadania. Ograniczając ryzyko opóźnień, pomyłek czy nieporozumień można wyeliminować niepotrzebne straty.
Zwiększenie efektywności
System CRM pomaga budować lepsze relacje z klientami, co zwiększa potencjał sprzedażowy. Zadowoleni kontrahenci ponownie korzystają z usług zaufanej firmy, a także rozpowszechniają o niej pozytywne opinie. W ten sposób nie tylko można zwiększyć sprzedaż, ale też poprawić wizerunek przedsiębiorstwa.
Optymalizacja procesów sprzedażowych
Narzędzia dostępne w systemie CRM automatyzują wiele procedur, dzięki czemu można szybciej obsłużyć klienta. Dają stały dostęp do najważniejszych informacji, przez co da się jak najlepiej poznać i zrozumieć oczekiwania kontrahentów. Do tego zwiększają efektowność obsługi posprzedażowej, pomagając podtrzymywać dobre relacje.
Poprawa organizacji pracy
CRM jest wręcz niezastąpionym wsparciem podczas organizacji codziennej pracy. Dzięki niemu każdy wie, co musi zrobić i na co powinien zwrócić uwagę. System usprawnia także proces wdrożenia nowozatrudnionych pracowników, ponieważ dzięki niemu od razu wiedzą, czym mają się zająć.
Jak wygląda wdrożenie systemu CRM?
Wdrożenie systemu CRM jest wieloetapowym przedsięwzięciem. Firma inwestująca w takie oprogramowanie zazwyczaj korzysta już z jakichś narzędzi IT oraz posiada duże zasoby danych. Z tego względu konieczne jest przeprowadzenie analizy przedwdrożeniowej. Na jej podstawie trzeba dobrać i dostosować system, a następnie wgrać go oraz skonfigurować. Na koniec należy jeszcze zapoznać pracowników z jego funkcjami, przeprowadzając krótkie szkolenie.
System CRM stanowi niezwykle wygodne ułatwienie, które pozwala podnieść poziom świadczonych usług. Zależy Ci na tym, by zwiększyć satysfakcję klientów i zmaksymalizować zyski ze sprzedaży? Zainwestuj w profesjonalny, spersonalizowany program klasy CRM!