Kim jest influencer?

Influencer to osoba, która wpływa na innych, na ich decyzje, zachowania, opinie, ma zbudowaną wokół siebie grupę odbiorców, zazwyczaj prowadzi swoją stronę na portalu społecznościowym (Instagram, Facebook, YouTube, etc.), a często także bloga.

Influencerami są eksperci, aktywiści, trendsetterzy, celebryci, sportowcy, etc..

W Polsce znanymi influencerami są np. Julia Kuczyńska (Maffashion, blogerka modowa), Ewa Chodakowska (trenerka fitnessu), Karol Gązwa (Blowek, najpopularniejszy youtuber w Polsce).

Z punktu widzenia wykorzystania popularności Influencera dla promocji firmy, ważne jest,  że ludzie skupieni wokół Influencera, pod wpływem jego opinii mogą zdecydować się na zakup danego produktu / danej usługi, zainteresować się daną marką, polubić profil marki na portalu społecznościowym, etc.

 

W czym mogą nam pomóc influencerzy?

Influencerzy mogą umieścić w poście na Facebooku, Twitterze informację o naszej firmie, stworzyć wpis na swoim blogu, filmik z naszym produktem lub informujący o naszej usłudze na YouTube, zdjęcie na Instagramie, etc.

Dzięki różnym akcjom podejmowanym przez influencerów możemy dbać o promocję naszej marki, łączyć myślenie o naszej marce z myśleniem o bardzo popularnej osobie. Dzięki działaniom influencerów może też zwiększyć się bezpośrednia sprzedaż naszych usług i produktów.

Tego typu promocja (element inbound marketing) często jest dużo efektywniejsza od promocji w telewizyjnych spotach reklamowych, gazetach, na bilbordach (outbound marketing).

 

Skuteczność

Warto pamiętać o tym, że influencer influencerowi nie równy, czyli sam fakt umieszczenia informacji o naszym produkcie przez influencera, który ma milion fanów na portalu społecznościowym nie oznacza, że odniesiemy sukces większy niż gdyby napisała o nas osoba ze 100 tysiącami fanów, która pomimo mniejszej liczby fanów jest bardziej wpływowa, lepiej sprofilowana pod kątem naszego biznesu, etc..

Korzystając z tego typu promocji, warto stworzyć jakieś miary skuteczności działań influencerów, aby wiedzieć w kogo zainwestować dla uzyskania jak największych korzyści.

 

Dane do pomiaru

Pomiary skuteczności działania influencerów mogą dotyczyć zmian trudniejszych do  zmierzenia i łatwiejszych.

Zmiany trudniejsze do zmierzenia, to zmiany takie jak zwiększenie rozpoznawalności marki, ogólny odbiór marki.

Zmiany łatwiejsze do zmierzenia, to zmiany takie jak:

  • liczba reakcji na portalach społecznościowych (wpisy, komentarze, polubienia, udostępnienia, odtworzenia) pod postami influencerów o naszej marce,
  • wydźwięk wypowiedzi (pozytywne, negatywne),
  • liczba przekierowań ze strony influencera w porównaniu do innych przekierowań,
  • zachowania osób, które dotarły na naszą stronę ze strony influencera (zapis do newslettera, dodanie przedmiotu do koszyka zakupowego, wypełnienie formularza kontaktowego, dokonanie zakupu (np. z użyciem specjalnego kodu promocyjnego od influencera), etc.),
  • całościowy wzrost sprzedaży, etc..

 

Narzędzia do pomiaru

  1. Podstawowym narzędziem analitycznym może być tutaj Google Analytics (tutaj można dowiedzieć się więcej o koncie demonstracyjnym GA: https://support.google.com/analytics/answer/6367342?hl=pl)
  2. Do wykorzystania w pomiarach skuteczności influencer marketingu mamy chociażby takie narzędzia od Google jak:

– Tag Manager (https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/),

– kampanie niestandardowe z parametrami UTM: źródło, medium reklamowe, nazwa kampanii, płatne słowa kluczowe, content (https://support.google.com/analytics/answer/1033863).

 

  1. Oprócz narzędzi Google mamy do dyspozycji wiele innych produktów, jak: Bitly (https://bitly.com/), Branch (https://branch.io/), czy Matomo (https://matomo.org/), etc..

 

  1. Bardzo ważne są też statystyki z poszczególnych portali społecznościowych.

 

Analizy pomocne w ocenie skuteczności

Dokonując analiz poszczególnych kliknięć, reakcji, zakupów, możemy ustalić jakie były relacje zainwestowanych kosztów do osiągniętych efektów, zmierzyć ROI (return on investment). Znając dane statystyczne, możemy obliczyć koszt za wyświetlenie posta na stronie influencera, koszt za kliknięcie, koszt za wykonanie konkretnej akcji, pozyskanie leada, sprzedaż.

Te dane możemy porównać do danych z różnych rodzajów kampanii lub kampanii prowadzonych z różnymi influencerami. Na podstawie tych analiz możemy ocenić realną skuteczność działań influencerów oraz podjąć decyzję dotyczącą tego z kim związać się na dłużej.

 

 

About The Author