Większość w sieci spędza już przeszło trzy godziny dziennie, przeglądając aplikacje i strony internetowe na komputerach, ale i urządzeniach mobilnych typu smartfon czy tablet. Tworząc je, warto pochylić się niżej nad terminem user experience, w skrócie
UX. Jakie zasady towarzyszą tworzeniu takich narzędzi?
Zasada nr 1 – treść dopasowana do profilu odbiorców
Słowa i forma artykułów znajdujących się na stronie internetowej powinny być dopasowane do profilu odbiorców. Na stronie znaleźć muszą się odpowiednie sformułowania, a zwroty dla przeglądających taką witrynę powinny być zrozumiałe.
Zasada nr 2 – nie komplikuj
Po części wiąże się to z zasadą numer jeden. Nie należy na stronie umieszczać zwrotów, których użytkownik nie rozumie. Wszelkie wyjaśnienia powinny być łatwe w zrozumieniu i interpretacji. W innym wypadku użytkownik taką stroną się nie zainteresuje.
Zasada nr 3 – ograniczone treści
Statystycznie użytkownik stronę w poszukiwaniu ciekawych treści skanuje w kilka sekund. W tym czasie musi znaleźć przekaz, który go zainteresuje. Warto więc zadbać o clickbaitowe tytuły. Komunikaty muszą być zwięzłe i zawierać niezbędne treści.
Zasada nr 4 – uwaga na skróty
Treści muszą być ograniczane, co nie oznacza, że trzeba posługiwać się tylko i wyłącznie skomplikowanymi skrótami. Te także mogą zaszkodzić. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy są to specjalistyczne skrótowe przekazy, które dla laików mogą być trudne do zrozumienia.
Zasada nr 5 – NIE dla technicznego języka
Laik nie zrozumie specjalistycznych skrótów i taki sam problem będzie miał z contentem pisanym językiem technicznym. Dlatego warto unikać takich przekazów, a treści tworzyć tak, aby były one zrozumiałe dla szerokiego grona odbiorców. Używane słowa powinny być proste i często spotykane.
Zasada nr 6 – ważne jest pierwsze zdanie
Wspominaliśmy, że wielkie znaczenie ma już sam tytuł, który musi być wartością dodaną i przyciągać uwagę. Ważne jest także pierwsze zdanie czy cały nagłówek. Najważniejsze informacje umieszcza się na samym początku, następnie dodając treści poboczne.
Zasada nr 7 – trzymanie się konwencji
Tekst w internecie rządzi się swoimi prawami, a użytkownicy lubią poruszać się po intuicyjnej i czytelnej stronie. Warto o tym pamiętać i nie przesadzać z fantazją. Lepiej nie rezygnować ze sprawdzonych i wszystkim dobrze znanych komunikatów, np. Dodaj do koszyka”.
Zasada nr 8 – strona czynna i uproszczona forma przekazu
Zwroty powinny skłaniać użytkownika do działania, a więc najlepiej, jeśli mają tryb rozkazujący, np. „Kup teraz”, „Sprawdź” czy „Licytuj”. Nie trzeba stosować formy grzecznościowej. Powinno być krótko, ale za to sugestywnie.
Zasada nr 9 – NIE dla synonimów
O ile w treściach można postawić na synonimy, aby nie nadużywać jednego słowa, to nie należy tego robić w komunikatach dotyczących akcji. Bogactwo językowe nie będzie w tym przypadku wartością.
Zasada nr 10 – unikanie zbędnej ekspansji
W internecie nadużywa się wiele znaków. Przede wszystkim są to wykrzykniki. To samo tyczy się też pisania wielkimi literami. Nie zawsze są to dobre praktyki, a więc warto kontrolować emocje towarzyszące przekazowi. Lepszy jest ton przyjemny i neutralny.