W Polsce działania public relations kojarzone są przede wszystkim z dużymi, ogólnokrajowymi czy zagranicznymi koncernami i przedsiębiorstwami, które mogą sobie pozwolić na budowanie wizerunku marki. Jednak o PR warto zadbać także w małych i średnich firmach. Czy w tym celu trzeba otwierać nowy, wewnętrzy dział? Dlaczego PR jest potrzebny i jakie korzyści przyniesie firmie?
Czym dokładnie zajmuje się PR?
Public relations zajmuje się kształtowaniem stosunków społecznych działającego przedsiębiorstwa czy organizacji z otoczeniem tego podmiotu. Specjaliści PR zajmują się więc dbaniem o dobry wizerunek firmy oraz akceptację jej działań w stosunku do mieszkańców, klientów lub członków lokalnych władz. Takie działania ułatwiają osiągnięcie zamierzonych przez firmę celów.
Public relations to jednak nie tylko budowanie stałych i pozytywnych relacji pomiędzy firmą a jej otoczeniem, ale również w obrębie samego podmiotu. Jego nadrzędnym celem powinno być stworzenie możliwie najlepszych wizerunków do rozwoju marki oraz wzbudzenie zaufania u klientów. Nie uda się go osiągnąć, jeśli firma nie będzie zbudowana na poczuciu współodpowiedzialności wśród pracowników. Kształtowanie wizerunku firmy należy więc zacząć od ludzi, którzy ją tworzą. Działania public relations dzieli się więc na wewnętrzne oraz zewnętrzne.
Czy PR wewnętrzny i zewnętrzny jest potrzebny?
Działania public relations wewnętrzne i zewnętrzne posiadają inny charakter, a także uwzględniają różne narzędzia i cele. Jedynie prowadzone razem, pozwolą na stworzenie przyjaznych relacji z otoczeniem, zgranego zespołu profesjonalistów oraz na pozyskanie nowych i zatrzymanie przy marce dotychczasowych klientów. To wszystko pozwoli na osiągnięcie najlepszych efektów w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i stworzy korzystne warunki do jej rozwoju.
Cele i korzyści wewnętrznego PR
Pracownicy są najważniejszym elementem struktury każdego przedsiębiorstwa, którzy razem ze swoim przełożonym powinni budować sukces marki. Wewnętrzny PR spełnia zatem funkcje informacyjne, motywacyjne oraz integracyjne. Ważne jest, aby pracownicy znali wewnętrzną strukturę firmy i byli na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami, dlatego należy dostarczać im niezbędnych informacji. Ułatwi to tworzenie i wdrażanie własnych pomysłów, które pomogą kreować wizerunek marki.
To również pracownicy odpowiedzialni są za wszystkie projekty, które rozwijają firmę, powinni więc czuć się potrzebni, doceniani oraz że są najważniejszym narzędziem, służącym do osiągania przez firmę wysokiej pozycji w branży. Gdy czują, że są jednym zespołem, który ma wspólne cele, będą pracowali dużo bardziej efektywnie.
Wyróżnia się cztery techniki komunikacji wewnętrznej – pisemne (czasopisma, biuletyny, gazetki firmowe), werbalne (spotkania, polityka “otwartych drzwi”), multimedialne (wideokonferencje, prezentacje) oraz wizualne (tablice ogłoszeń). Ważne, aby te działania były prowadzone przez specjalistę – jedynie wtedy przekaz będzie spójny i efektywny.
PR zewnętrzny – co jest najważniejsze?
Jest to najbardziej znana forma PR, ponieważ najwięcej firm stosuje ją w swoich strategiach. Taka forma komunikacji skupia się przede wszystkim na kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy na zewnątrz, utrzymując stały kontakt z klientem i otoczeniem. Ważne jest przede wszystkim wzbudzenie zaufania wśród potencjalnych klientów oraz zatrzymaniu przy swojej marce obecnych, dlatego najczęściej wykorzystuje się kilka kanałów komunikacyjnych oraz wiele form przekazu.
Wszelkie konferencje, eventy, imprezy okolicznościowe oraz działalność charytatywna – to zbliży firmę do jej otoczenia. W ten sposób najlepiej można poznać potrzeby swoich konsumentów, a także kreować pozytywny wizerunek marki.
Pomocne będą również gadżety promocyjne. Długopisy, notesy, płócienne torby czy magnesy z logiem firmy nie będą kosztowne, a pozwolą na zaistnienie marki w świadomości odbiorców. Specjaliści PR wiedzą, że najchętniej skorzysta się z oferty firmy, od której coś się dostało.
Działania zewnętrznego PR będą najbardziej skuteczne, gdy połączy się je z pozycjonowaniem strony internetowej, wartościowymi treściami i prowadzeniem profilów w mediach społecznościowych. Aby cały przekaz firmy był spójny, warto zatrudnić do tego profesjonalną agencję public relations.