Założenie sklepu internetowego w obecnej sytuacji na rynku pracy wydaje się pomysłem dość perspektywicznym. Polacy coraz bardziej cenią sobie niezależność oraz dowolność i rozwijanie swoich pasji. Sklep internetowy to również dobry wybór w dobie coraz częstszych zakupów online. Jak go założyć?

Produkt

Najważniejszy w sklepie internetowym jest oczywiście produkt. Bardzo często dzieje się tak, że pomysł na produkt rodzi się z potrzeby, kiedy oferta rynku jest niezadowalająca i niewystarczająca. Oferowany w sklepie internetowym produkt powinien być dostosowany do potrzeb odbiorców. Najlepiej, jeśli jest też unikalny oryginalny, dzięki czemu wyróżni się na tle wcale przecież nie małej konkurencji. Wielu specjalistów od handlu e-commerce zauważa, że dobry produkt to połowa sukcesu przy tworzeniu i prowadzeniu sklepu online.

Wygląd i funkcjonalność

Istotnym elementem sklepu wpływającym na sprzedaż jest również jego wygląd. Jeśli strona nie będzie wyglądać zachęcająco i profesjonalnie, zakupy w nim będą rzadkie. Design witryny sklepu jest niezwykle ważny. Tutaj właściciel sklepu ma kilka rozwiązań. Może stworzyć go na platformie, gdzie skorzysta z przygotowanych wcześniej szablonów. Poza tym szatę graficzną strony może stworzyć od podstaw przy pomocy specjalisty od programowania i tworzenia stron.

Ważnym elementem, który także ma wpływ na sprzedaż jest UX, z ang. User Experience. Jest to wrażenie, jakie odnosi konsument w momencie korzystania ze strony sklepu. Strona taka powinna być więc możliwie jak najbardziej funkcjonalna i prosta, aby jak najszybciej znaleźć produkt czy sfinalizować proces zakupu. Długie formularze nie zachęcają klientów. Warto też umożliwiać zakupy bez konieczności rejestracji lub np. logując się przez konto na Facebooku. Ten portal społecznościowy jest dziś tak popularny, że konto ma na nim większość Polaków, robiących zakupy w internecie.

Konfiguracja płatności i dostawy

Konfiguracja metod płatności czy dostawy przeraża wielu właścicieli e-sklepów. Niepotrzebnie, bo w wielu przypadkach opcje zapłaty czy wysyłki skonfigurować można automatycznie, co zajmuje nawet mniej niż minutę. Nie jest to więc ani czasochłonne, ani też kosztowne. Przedsiębiorca, który ma wiele takich metod, sam wybiera, z jakich opcji jego klient będzie mógł skorzystać.

Problemem może być także konfiguracja dostaw z całą logistyką, a więc przechowywanie produktu, jego pakowanie i wysyłanie. Tutaj dla początkujących przedsiębiorców atrakcyjny może być tzw. fulfillment. Wówczas wszystkie zadania związane z logistyką są zdjęte ze sprzedawcy i przerzucone na współpracującą ze sklepem firmę.

Sprzedaż m-commerce

Obecnie bardzo powszechne są urządzenia mobilne. Warto o nich pomyśleć także w kontekście e-sklepów. Szacuje się, że w bieżącym roku sprzedaż mobilna sięgnie 30 proc. wszystkich zakupów poprzez sieć. Widać więc wyraźnie, że klienci coraz częściej korzystają z takiej możliwości. Sklep internetowy stworzyć więc trzeba także w wersji mobilnej. Znacznie droższą opcją jest stworzenie specjalnej aplikacji.

Ponadto postawić trzeba na biznes wielokanałowy, a więc sprzedaż nie tylko poprzez stronę, ale także Allegro, eBay czy nawet Facebook. Na wielu platformach sprzedażowych pomagają w tym specjalnie stworzone aplikacje.

Marketing

Skoro konkurencja jest dziś ogromna, koniecznym zabiegiem jest też szeroko rozumiany marketing. Swój sklep reklamować można na wiele sposobów tak w sieci, jak i poza nią. Najlepiej zlecić to specjalistom, a więc agencji interaktywnej, która zajmie się reklamą sklepu na wielu płaszczyznach.

About The Author