Istnieje wiele sposobów i miejsc prowadzenia działań reklamowych oraz wiele sposobów analizowania ich skuteczności i efektywności. Poniżej znajduje się krótkie wprowadzenie do tematyki pomiaru skuteczności i efektywności działań reklamowych oraz zestawienie jedenastu narzędzi do mierzenia działań reklamowych wraz z linkami do: a) tych narzędzi oraz b) kursów ułatwiających ich stosowanie.

Jak mierzyć skuteczność i efektywność działań reklamowych

Zanim zapoznamy się z dostępnymi na rynku narzędziami pomiarowymi, warto zapoznać się z podstawowymi wskaźnikami, które mogą nam być w tych pomiarach przydatne.

Skuteczność – realne efekty

Wskaźniki skuteczności dotyczą zmiany liczby klientów, zachowań potencjalnych klientów, etc. Podstawowe wskaźniki dotyczące skuteczności to: udział w rynku, wskaźnik penetracji rynku, dynamika wzrostu sprzedaży, wskaźnik satysfakcji klientów, zasięg reklamy, etc.

Bardziej szczegółowymi informacjami dotyczącymi skuteczności są: liczba pozyskanych klientów, źródło pozyskania klientów, liczba nowych i powtórnych odwiedzin na stronie, liczba wzmianek w mediach społecznościowych, liczba polubień postów, liczba polubień strony (Instagram, Facebook, Twitter, etc.), współczynnik konwersji, stopień zapamiętania treści reklamy, zmiana stosunku emocjonalnego do produktu, etc.

Przy pomiarach skuteczności ważne jest aby pamiętać o stosowaniu pomiarów przed rozpoczęciem kampanii i po jaj zakończeniu oraz o uwzględnieniu wcześniejszych trendów związanych z naszą marką, czyli przykładowo analizujemy liczbę pozyskiwanych klientów dziennie na miesiąc przed rozpoczęciem kampanii, tuż przed rozpoczęciem kampanii, tuż po zakończeniu kampanii, etc.

Efektywność – relacja pomiędzy efektami a kosztami

Podstawowymi miarami efektywności mogą być: średni koszt pozyskania klienta, koszt uzyskania polubienia, udostępnienia, etc.

To ta miara może nam pozwolić określić jak bardzo dana kampania była udana, tzn. jak duży zysk z niej osiągniemy.

Statystyczna istotność

Warto pamiętać, że przez sam fakt, że w jedną reklamę kliknie 10 osób, a w drugą kliknie 8 nie oznacza, że ta pierwsza jest lepsza. Jeżeli chcemy mieć pewność, powinniśmy przeprowadzić odpowiednią analizę statystyczną, która pozwoli nam na stwierdzenie, że faktycznie różnica w reakcjach jest istotna (testy do porównań międzygrupowych, testy do powtórzonych pomiarów). Może się bowiem okazać, że mieliśmy zbyt małą próbkę danych i w większej grupie to druga reklama byłaby lepsza i to w nią należałoby więcej zainwestować w przyszłości.

Poziom szczegółowości

Pamiętajmy też, że im większy poziom szczegółowości analiz, tym większą wiedzę na temat skuteczności działań reklamowych uzyskujemy. Może bowiem być tak, że ogólnie dana reklama wydawać się będzie nieskuteczna, ale jeżeli uwzględnimy podział na grupy wiekowe, lokalizację, etc., reklama okaże się, przykładowo, bardzo skuteczna dla grupy młodszych odbiorców, a zupełnie nieskuteczna dla odbiorców starszych.

Pamiętajmy też, że o innej efektywności kampanii możemy mówić gdy uda nam się dotrzeć z przekazem do osób nieświadomych istnienia produktu; świadomych, ale nie dostrzegających jego wartości; rozumiejących wartość produktu; przekonanych, że warto nabyć dany produkt, aktywnych nabywców (metoda DAGMAR R. H. Colleya).

O innej efektywności będziemy również mówili gdy ktoś raz skorzysta z naszych usług, produktu, a o innych gdy dołączy do grona stałych klientów.

Wpływ niezamierzony i niemierzalny natychmiastowo

Warto też pamiętać o możliwym wpływie niezamierzonym i trudnym do zmierzenia natychmiast po zakończeniu kampanii. Każda kampania reklamowa może bowiem przyczynić się do przyszłych działań klientów, sprawić, że w danym momencie wzrósł poziom świadomości marki, choć inne wskaźniki się nie zmieniły. W związku z tym warto też prowadzić analizy po upływie miesiąca, dwóch od zakończenia danych działań reklamowych oraz uwzględniać ewentualny wpływ kampanii sprzed kilku miesięcy na działanie aktualne.

Nakładanie się różnych działań reklamowych, zmiennych czasowych i sytuacyjnych

Ważne jest, aby pamiętać, że gdy stosujemy kilka rodzajów przekazów reklamowych, ich wpływ może się na siebie nakładać. Należy to uwzględnić przy analizie.

Na wyniki wpływ mogą mieć też: pora roku, miesiąca, tygodnia. Aby uzyskać bardziej dokładne rozróżnienia możemy porównywać wyniki rok do roku, miesiąc do miesiąca, tydzień do tygodnia, etc.

Powinniśmy też brać pod uwagę zmienne niezwiązane z kampanią, czyli takie konkretne wydarzenia  jak przyjazd do miasta znanego zespołu rockowego, mistrzostwa świata w piłce nożnej lub innym popularnym sporcie. Wydarzenia te mogą mieć wpływ na to jak często użytkownicy Internetu wyszukują konkretne frazy, kupują konkretne produkty, korzystają z pewnych usług.

Różnorodność celów analiz

Przy pomiarach skuteczności i efektywności działań reklamowych możemy tworzyć analizy odpowiadające na różne pytania, jak chociażby o różnice przed i po kampanii, różnice u nas i u konkurencji w tym samym czasie, różnice pomiędzy dwoma typami kampanii, etc. Warto już na początku procesu pomiarowego ustalić jak będzie brzmiało pytanie i dobrać narzędzie najbardziej nadające się do tej właśnie analizy.

Dla niektórych celów porównań łatwiej jest znaleźć narzędzia w prosty sposób przedstawiające potrzebne do analiz wskaźniki, dla innych celów trzeba będzie samodzielnie opracować współczynniki w zależności od segmentu rynku czy rodzaju technik.

Jakie więc narzędzia możemy wykorzystać?

Jakie narzędzia możemy wykorzystać do pomiarów skuteczności i efektywności działań reklamowych

W naszym zestawieniu znajdują się takie narzędzia jak: Google Analytics, YouTube Analytics, statystyki Facebooka, statystyki Twittera, statystyki Instagrama oraz Brand24, SoTrender, Kissmetrics, Semestrom, Senuto i Buzzsumo. Niektóre z tych narzędzi powiązane są z konkretnymi platformami społecznościowymi, inne pozwalają na analizy danych z wielu źródeł. Narzędzia te są bardzo rozbudowane i możemy samodzielnie wybrać które prezentowane przez nie wskaźniki najbardziej będą nas interesowały.

Dla ułatwienia korzystania z tych narzędzi, ich autorzy często udostępniają kursy pomagające w sprawnym posługiwaniu się nimi. Informacje o tych kursach znajdują się przy każdym opisanym pokrótce narzędziu.

Google Analytics

Adres strony internetowej Google Analytics:

https://www.google.com/analytics/

Podstawowe informacje na temat Google Analytics:

Google Analytics jest chyba najpopularniejszym narzędziem do analityki internetowej. Narzędzie to umożliwia nam zbieranie danych o osobach odwiedzających naszą stronę firmową, poznanie ich zachowań, analizowanie danych według kanałów, odbiorców, etc. Jest to narzędzie od którego warto zacząć analizę działań reklamowych.

Nauka obsługi Google Analytics:

Jeżeli chcemy nauczyć się obsługi narzędzia Google Analytics, najlepiej skorzystać z kursów przygotowanych przez specjalistów z Google. Kurs podstawowy dostępny jest na stronie Google, można też oglądać go na kanale w Youtube.

Kurs podstawowy podzielony jest na cztery działy. W ramach pierwszego działu poznamy podstawowe zasady działania oprogramowania, zasady konfigurowania konta oraz widoków przy pomocy różnego rodzaju filtrów. W drugim dziale poznamy strukturę narzędzia oraz sposoby korzystania z interfejsu, informacji o raportach, panelach i skrótach. W trzecim dziale bardziej szczegółowo możemy dowiedzieć się czym charakteryzują się raporty dotyczące Odbiorców, ich pozyskiwania i zachowań. W czwartym dziale natomiast czekają na nas informacje na temat śledzenia kampanii i konwersji (pomiary kampanii niestandardowych, mierzenie realizacji założeń biznesowych, pomiar kampanii AdWords, etc.) oraz podsumowanie kursu.

Cały kurs można znaleźć pod adresem:

https://analytics.google.com/analytics/academy/course/6

Na stronie Google’a możemy też znaleźć kursy: GA dla zaawansowanych, Pakiet GA360 pierwsze kroki, czy Podstawy Menedżera tagów Google:

https://analytics.google.com/analytics/academy/

YouTube Analytics

Adres strony internetowej YouTube Analytics:

https://www.youtube.com/analytics

Podstawowe informacje na temat YouTube Analytics:

Przekaz wideo jest obecnie jednym z najbardziej popularnych sposobów promocji. Najbardziej oczywistym miejscem, w którym mamy możliwość spotkania się z filmami reklamowymi i promocyjnymi jest YouTube. YouTube daje nam też możliwość prowadzenia kampanii reklamowych w formie spotów puszczanych przed filmem, który planuje oglądnąć użytkownik lub reklam graficznych pojawiających się podczas filmów.

Dzięki narzędziu YouTube Analytics możemy dowiedzieć się jak bardzo nasze filmy pomagają nam w promocji, do kogo docierają, w jakich miejscach zostały odtworzone, jakie były źródła wizyt, jak długo utrzymywała się uwaga odbiorców podczas filmów, z jakich urządzeń korzystali odbiorcy, etc.

Nauka obsługi YouTube Analytics:

Osoby zainteresowane nauczeniem się obsługi YouTube Analytics mogą skorzystać z filmów stworzonych przez partnerów YoutTube, jak przykładowo:

YouTube Creator Hub

YouTube creators [Creator Academy]

Więcej informacji o tym do jakich informacji mamy dostęp w tym narzędziu (jak radzi sobie kanał, kto ogląda kanał, jak poznać zasięg filmów, ile zarabiają filmy, jak bardzo angażują się odbiorcy), częste pytania na temat YouTube Analytics oraz o tym jak obsługiwać to narzędzie znajdziecie w tych kilku artykułach.

Informacje podstawowe z pomocy YouTube:

https://support.google.com/youtube/answer/1714323?hl=pl

Sześć lekcji wraz z filmikami oraz pytaniami testowymi dotyczącymi uczonego materiału:

https://creatoracademy.youtube.com/page/course/analytics-series

Więcej na temat analityki w YouTube studio beta:

https://support.google.com/youtube/answer/7477160?hl=pl

Osobnym tematem są reklamy na YouTube, o których więcej dowiemy się zerkając na te dwie strony:

Podstawowe wskazówki do ‘video insights metrics’

https://www.youtube.com/intl/pl_ALL/yt/advertise/resources/beginners-guide-to-video-insights-metrics/

Optymalizowanie kampanii marketingowych

https://www.youtube.com/intl/pl_ALL/yt/advertise/resources/optimizing-your-video-marketing-campaigns/

Statystyki Facebook

Adres strony internetowej ze statystykami na Facebooku:

https://pl-pl.facebook.com/business/a/page/page-insights

Podstawowe informacje na temat statystyk na Facebooku:

Facebook jest wciąż najbardziej popularną platformą społecznościową w Polsce, dlatego warto komunikować się z potencjalnymi klientami przy jego pomocy i analizować efekty swoich działań. Facebook pozwala na pomiar bardzo wielu zmiennych i prezentuje je w swoim narzędziu analitycznym. Są to statystyki stron, polubienia stron, komentarze, udostępnienia, zasięg postów, aktywność użytkowników, miejsca w których polubiono strony, odwiedziny na stronie i kartach, wyświetlenia filmów, skuteczność reklam, etc.

Nauka obsługi statystyk na Facebooku:

Na stronie Facebook Business znajdziemy informacje o podstawowych statystykach dostępnych dla stron fanowskich:

https://pl-pl.facebook.com/business/a/page/page-insights

Można też znaleźć odpowiedni kurs na ich stronie z kursami dotyczącymi pomiarów i raportowania:

https://www.facebook.com/blueprint/courses/category/measurement-and-reporting/

Statystyki Instagram

Adres strony internetowej statystyk na Instagramie:

https://www.instagram.com/?hl=pl

Ważne: aby w pełni korzystać ze statystyk na Instagramie należy przekształcić swoje konto na konto biznesowe.

Podstawowe informacje na temat statystyk na Instagramie:

Instagram jest co prawda mniej popularny od Facebooka, ale niektórzy twierdzą, że promowanie się na nim dla wielu sektorów jest ważniejsze, a interakcje z odbiorcami trwalsze i efektywniejsze. Instagram udostępnia dane takie jak: statystyki konta (wyświetlenia, zasięg, kliknięcia przekierowujące do witryny, odwiedziny profilu), posty (polubienia, komentarze, zapisane), działania, rozpoznawalność, wyświetlenia, relacje (informacje dotyczące prowadzonych relacji: wyświetlenia, odpowiedzi, przewinięcia, etc.), informacje dotyczące promowanych postów.

Nauka obsługi statystyk na Instagramie:

Krótką informację o tym jak korzystać ze statystyk Instagrama znajdziemy na stronie:

https://pl-pl.facebook.com/help/instagram/788388387972460?helpref=faq_content

Statystyki Twitter

Adres strony internetowej statystyk na Twitterze:

https://analytics.twitter.com/about

Podstawowe informacje na temat statystyk na Twitterze:

Twitter w Polsce nie cieszy się jeszcze tak dużą popularnością jak na zachodzie, ale jest to narzędzie zdecydowanie warte uwagi. Twitter udostępnia statystyki takie jak: odwiedziny profilu, liczba tweetów na temat firmy, liczba obserwujących, liczba kliknięć w linki, wideo, zdjęcia, retweety, odpowiedzi, wskaźniki demograficzne obserwatorów (język, płeć, lokalizacja), zainteresowania obserwatorów.

Nauka obsługi statystyk na Twitterze:

Więcej na temat obsługi statystyk na Twitterze znajdziemy na stronie:

https://business.twitter.com/en/analytics.html

Warto też zaglądnąć na stronę:

https://developer.twitter.com/en/docs/metrics/get-tweet-engagement/overview

Brand24

Adres strony internetowej Brand24:

https://brand24.pl/

Podstawowe informacje na temat Brand24:

Brand24 oferuje nam przede wszystkim analizy takie jak: strumień wzmianek (czyli informacje o tym co mówią klienci), wykres natężenia dyskusji (czyli informacja o tym jak zmienia się liczba i zasięg wypowiedzi na temat marki), statystyka marki, influence score, analiza sentymentu. Dla ułatwienia obsługi Brand24 przygotował możliwość ustawienia powiadomień w oparciu o zdefiniowane filtry, eksport danych (do formatu PDF, xls), filtrowanie pod kątem potrzebnych danych.

Nauka obsługi Brand24:

Na kanale Brand24 w YouTube znajdziemy krótki instruktaż dotyczący obsługi narzędzia:

Więcej informacji o funkcjach narzędzia znajdziemy na stronie:

https://brand24.pl/funkcje/

SoTrender

Adres strony internetowej SoTrender:

https://www.sotrender.com/pl/

Podstawowe informacje na temat SoTrender:

Sotrender pozwala nam analizować dane z portali: Facebook, Instagram, Twitter czy YouTube dotyczące aktywności naszych użytkowników, ale także działań konkurencji. Możemy zobaczyć typy postów, rodzaj zaangażowanych użytkowników (dane demograficzne: wiek, lokalizacja, etc.). Narzędzie to proponuje nam też pewne porady dotyczące tego co moglibyśmy usprawnić, aby zwiększyć skuteczność swoich działań.

Nauka obsługi SoTrender:

Krótki tutorial obsługi narzędzia znajdziemy w serwisie YouTube:

Kissmetrics

Adres strony internetowej Kissmetrics:

Uwaga! Aktualnie strona narzędzia Kissmetrics znajduje się pod adresem:

https://www.spacepencil.com/kissmetrics/

Domena kissmetrics.com została przez autorów sprzedana i aktualnie przekierowuje do strony Neila Patela.

Podstawowe informacje na temat Kissmetrics:

Kissmetrics jest narzędziem, które stara się zbierać dane powiązane z konkretnymi użytkownikami (odwiedzone przez konkretnego użytkownika strony, pobrane informacje, etc.). W ramach analityki pozwala zobaczyć ile osób, które dotarły do naszej strony z różnych lokalizacji dotarło aż do strony z zapisaniem się lub zakupem, jakie inne strony oglądały osoby, które docierały lub nie docierały do strony docelowej, etc.. Kissmetrics pozwala analizować informacje z Facebooka, Instagrama, Slacka, Shopify, WooCommerce oraz zautomatyzować reagowanie na podstawie uzyskanych analiz.

Nauka obsługi Kissmetrics:

Podstawowe informacje i demonstrację działania Kissmetrics znajdziemy na ich kanale w serwisie YouTube:

Senuto

Adres strony internetowej Senuto:

http://www.senuto.com/

 

Podstawowe informacje Senuto:

Senuto pozwala nam na analizę widoczności witryny internetowej oraz audyt SEO. W ramach analizy widoczności przedstawiana jest analiza pozycji w wyszukiwarce (konkretne frazy), analiza sekcji, analiza konkurencji, cechy fraz, zmiany w wyszukiwarce, narzędzia wspierające analizę widoczności (historia SERP’ów dla słowa kluczowego, pozyskane/utracone słowa, dodatkowe słowa kluczowe, wszystkie słowa domen, etc.), ranking widoczności.

W ramach audytu SEO możemy sprawdzić poziom zoptymalizowania witryny; statystyki http; strony, które nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania;  błędy w znacznikach tytułów, opisach, nagłówkach; profil linków wewnętrznych i zewnętrznych; wydajność witryny. Informacje te nie są bezpośrednio związane z analizą działalności reklamowej, ale także mogą się przydać, zwłaszcza przy tworzeniu porównań z innymi stronami lub uwzględnianiu jakości strony dla efektów końcowych kampanii.

Nauka obsługi Senuto:

Autorzy udostępniają na swoim kanale na YouTube kilka filmów instruktażowych pomocnych w obsłudze narzędzia i przeprowadzaniu analiz.

 

Możemy też zaglądnąć do utworzonej na stronie ‘Bazy wiedzy’:

http://wiki.senuto.com/

Semstorm

Adres strony internetowej Semstorm:

https://www.semstorm.com/pl *

*można też do nich trafić po wpisaniu http://www.semstrom.com/

 

Podstawowe informacje na temat Semstorm:

Semstorm pozwala na monitoring pozycji w wynikach wyszukiwania, analizę konkurencji, content marketing, audyt seo, porównanie ze stronami konkurencji, analizę reklam AdWords konkurencji.

Nauka obsługi Semstorm:

Krótkie szkolenie dotyczące obsługi narzędzia Semstorm znajdziemy w serwisie YouTube:

Na ich kanale znajdziemy też inne ciekawe tutoriale:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLnTcF8ridhZo0LP_zFAACS32bA2nO3eOV

Buzzsumo

Adres strony internetowej Buzzsumo:

http://buzzsumo.com/

 

Podstawowe informacje na temat Buzzsumo:

Buzzsumo pozwala nam zobaczyć najczęściej udostępniany content, trendy z platform takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn, analizę treści, analizę influencerów, monitoring marek konkurencyjnych, analizę linków i słów kluczowych. Buzzsumo pozwala też eksportować analizy do plików CSV czy xls, co może się przydać przy dokonywaniu dalszych samodzielnych analiz.

Nauka obsługi Buzzsumo:

Podstawowe informacje o sposobie korzystania z Buzzsumo znajdziemy w serwisie YouTube:

Więcej informacji natomiast znajdziemy na ich stronie:

https://academy.buzzsumo.com/

Podsumowanie

Jak widać, narzędzia które możemy wykorzystać do mierzenia działań reklamowych są bardzo różnorodne, jedne pozwolą nam zbadać bardzo szczegółowo zachowania osób wchodzących w interakcję z naszymi reklamami, postami, etc., inne pozwolą nam na analizę działań konkurencji, dzięki czemu będziemy mogli szybciej i efektywniej reagować tworząc własne kampanie.

Raz jeszcze warto wspomnieć, że kluczowym przy pomiarze efektów działań marketingowych jest dobre ustalenie celu analizy oraz dobranie odpowiednich do celu wskaźników (może to być jednocześnie liczba wzmianek na Twitterze, polubień postów na Facebooku, odtworzeń filmików na Instagramie, etc.).

Tworząc strategię działania marketingowego warto uwzględnić możliwości tych różnych narzędzi dla osiągnięcia zakładanych rezultatów kampanii, a może nawet ich przekroczenia.

Powodzenia.

About The Author

Przypisane do kategorii: Top 10