jak zrobić kampanię na vkontakte

Vkontakte (vk.com) nazywane często ‚rosyjskim facebookiem’ to jedna z najważniejszych rosyjskojęzycznych platform społecznościowych. I, co być może ważniejsze z punktu widzenia polskich reklamodawców, vk jest także stosunkowo popularną siecią społecznościową wśród osób z Ukrainy (choć od czasu wprowadzenia sankcji w roku 2017 przez prezydenta Ukrainy na różne rosyjskie serwisy i media społecznościowe, w tym na vkontakte, z sieci tej korzysta dużo mniej Ukraińców niż przed 2017 rokiem). Z kolei, według portalu Alexa strona vkontakte jest na 15. miejscu wśród najpopularniejszych w Polsce. Każdego miesiąca stronę tę odwiedza prawie 100 milionów osób. Na portalu jest już ponad 400 tysięcy firm.

Z vkontakte korzystają zarówno młodsi jak i starsi użytkownicy. W Polsce z vkontakte korzystają przede wszystkim młode osoby pracujące i studenci z rosyjskojęzycznych krajów, ale nie tylko, platforma ta może być więc dobrym medium do promowania firmy, usług wśród tej grupy docelowej. Osoby mieszkające w Polsce korzystają z vk przede wszystkim mobilnie, dlatego tworząc reklamy na bkontakte warto o tym pamiętać i tworzyć reklamy, które wyświetlają się prawidłowo na urządzeniach mobilnych oraz mogą być targetowane na urządzenia mobilne.

Poniżej znajduje się krótki przewodnik po najważniejszych zagadnieniach związanych z prowadzeniem kampanii reklamowej na portalu vk.com (vkontakte) i prosta instrukcja utworzenia kampanii krok po kroku.

Przed rozpoczęciem kampanii reklamowej

Każdą kampanię zaczynamy od analizy konkurencji oraz analizy własnej grupy docelowej i ustalenia celów kampanii.

Analiza konkurencji może obejmować stworzenie prostego zestawienia swoich bezpośrednich konkurentów, którzy już prowadzą promocję na vkontakte (posiadają grupy, fanpage). Warto sprawdzić w jaki sposób prowadzona jest ta promocja, jakie posty cieszą się największą popularnością, kiedy publikowane są posty, etc. i jak termin publikacji, długość postów, rodzaj grafiki, etc. wpływa na efektywność postów.

Po dokonaniu analiz, ustaleniu tego jakie grafiki lub filmy mogą najlepiej trafić w gusta naszych potencjalnych fanów z portalu vkontakte, możemy przejść do stworzenia konkretnej kampanii reklamowej.

2 miejsca reklamowania na vkontakte

Ze względu na miejsce umieszczenia reklamy, na vkontakte mamy dwie opcje:
– reklama po lewej stronie feedu,
– reklama w feedzie.

Reklama z lewej strony feedu

Reklama z lewej strony feedu może obejmować małą grafikę i krótki tekst. Z tego względu nazywana jest ‚text and graphic item’ (TGI).
Ten format reklamy pozwala na reklamowanie trzech rodzajów stron:
– społeczności,
– stron zewnętrznych,
– aplikacji lub gier.

UWAGA! Reklama ta pojawia się jedynie na komputerach stacjonarnych.

Jeżeli nie posiadamy fanpage ani grupy na vkontakte, a chcemy się promować na vk i odsyłać ludzi do naszej strony www lub aplikacji, możemy stworzyć reklamę TGI, która będzie się pojawiała z lewej strony feeda na komputerach stacjonarnych. Jest to jednak stosunkowo mało efektywna forma reklamy i charakteryzuje się niską klikalnością. Może być efektywna gdy nasze produkty / usługi są bardzo dobrze rozpoznawalne.

Reklama w feedzie lub na wallu społecznościowym

Reklama w feedzie lub na wallu społeczności dostępna jest gdy posiadamy na vkontakte fanpage lub grupę.

Zakładanie fanpage lub grupy na vk.com

Założenie fanpage lub grupy na vkontakte jest stosunkowo proste. Wystarczy:
1. wejść w zakładkę ‚communities’ na swoim profilu,
2. kliknąć przycisk ‚create community’,
3. wybrać czy chcemy stworzyć grupę lub stronę publiczną (fanpage),
4. wpisać nazwę grupy / fanpage,
5. wybrać kategorię,
6. i kliknąć ‚create community’.
W dalszej kolejności możemy rozwijać swój fanpage lub grupę podobnie jak na Facebooku dodając grafiki i posty.

Posiadając fanpage lub grupę na vk możemy rozpocząć przygotowywanie naszej kampani reklamowej.

Tworzenie kampanii reklamowej na portalu vkontakte krok po kroku

1. Wejdź na swoje konto na vk.

2. Wejdź do swojego panelu reklamodawcy (kliknij ‚ads’ z lewej strony feedu) lub jeżeli chcesz promować jakiś z obecnych na stronie postów, kliknij w ‚…’ przy danym poście i wybierz ‚advertise’.
Warto zdawać sobie sprawę, że posty, które publikujemy w ramach reklamy na vk mogą być:
– opublikowane na stronie (widoczne dla wszystkich zalogowanych użytkowników),
– nieopublikowane na stronie (tzw. posty ukryte, widoczne tylko dla osób, którym pojawia się reklama).

3. W swoim panelu reklamodawcy kliknij przycisk ‚create and Ad’ (prawy górny róg).
Pojawi się kilka opcji postów do wyboru (karuzela, ogólny post, etc.)*

Reklamować możemy się z wykorzystaniem różnych typów postów:
– karuzela (‚carousel’),
– ogólny post (‚general record’),
– post z przyciskiem (‚record with a button’),
– post z wideo i przyciskiem (‚record with a video and a button’),
– formularz zamówienia (‚order collection’),
– reklama strony (‚website advertising’),
– reklama w stories (‚advertising in stories’).

* Dokładne wytyczne co do tego jak powinien wyglądać konkretny format postu (liczba znaków, liczba emoji w poście, liczba zdjęć, ile % zdjęcia może być zajęte przez tekst, etc.) znajdują się na stronie: https://vk.com/faq14074

4. Wybierz interesujący Cię format postu do promocji (np. post ogólny) klikając na odpowiedni wzorzec postu.
Pojawi się możliwość stworzenia nowego postu (‚create post’) lub wybrania już istniejącego postu (‚select an exisiting one’) i wskazania linku do tego postu. Możemy wybrać jedną z tych dwóch opcji.
Gdy wybierzemy stworzenie nowego postu pojawi się szablon postu do uzupełnienia.

5. Wybierz jaką stronę lub społeczność chcesz promować.
Na tym etapie wpisujemy tekst do pola tekstowego, dodajemy emotikonki, dodajemy zdjęcia, wideo, audio, linki, etc. Załączniki (np. zdjęcia) możemy dodać z komputera lub z zasobów dostępnych na naszej stronie społecznościowej.
Na zakończenie kliknij ‚create’.

Pojawi się strona na której ustalamy parametry reklamowanego obiektu i wybieramy opcje dotyczące targetowania reklamy.

6. W parametrach ‚advertised object parameters’ ustalamy interesującą nas kategorię oraz ograniczenia wiekowe.

7. Do targetowania możemy wybrać dane dotyczące różnych zachowań lub urządzeń z których powinny lub nie powinny korzystać osoby, którym ma się wyświetlić reklama. Wśród danych dotyczących naszej grupy docelowej, które możemy dookreślić są następujące:
– dane geograficzne (miasto, region, kraj w którym ma się wyświetlać reklama. Możemy też oznaczyć na mapie punkt i zasięg odległości od punktu, np. banku, szkoły, restauracji, sklepu, etc. gdzie ma się wyświetlać reklama.),
– dane demograficzne (płeć, wiek, status relacji, informacje o urodzinach (przy ustaleniu informacji urodzinach reklamy mogą się wyświetlać osobom, które obchodzą urodziny w przeciągu kilku dni od daty wyświetlenia reklamy oraz znajomym tych osób)),
– zainteresowania (tu oznaczamy interesujące nas kategorie, społeczności, do których należą dane osoby, aktywność w społecznościach, aplikacje i strony polubione przez osoby decydując czy chcemy zawęzić naszą grupę docelową do osób przejawiających dane zachowania czy chcemy wykluczyć dane osoby (np. z wykluczeniem osób, które zainstalowały dane aplikacje lub zagrały w daną grę)),
– podróżnicy (w tym miejscu możemy zdecydować czy chcemy, aby ludzie którzy logowali się spoza kraju przynajmniej 2 razy w przeciągu 6 miesięcy byli adresatami naszej kampanii reklamowej),
– edukacja (tu wybieramy wykształcenie osób z naszej grupy docelowej, np. absolwenci szkoły średniej, szkoły wyższej, konkretnej szkoły, z konkretnymi zawodami (np. architekci, ekonomiści, etc.))
– urządzenia (tu ustalamy na jakich urządzeniach mają się wyświetlać reklamy, np. wszystkie smartfony, tablety na Androidzie, iPady, etc.)
– systemy operacyjne (w jakich systemach operacyjnych kampania ma być aktywna: macOS, Windows 7, 8, 10, a nawet XP, Linux)
– przeglądarki (na jakich przeglądarkach reklamy powinny się wyświetlać: Chrome, Firefox, IE, Opera, Safari, Yandex Browser, etc.)
– retargeting.

Więcej na temat retargetingu

Dzięki retargetingowi możemy zawęzić naszą grupę docelową do osób lub wykluczyć z tej grupy np. osoby, które mają konto na vk i odwiedzały naszą stronę www na której wcześniej zainstalowany został pixel VK.

Mamy też możliwość ustawienia retargetowania użytkowników, którzy zareagowali na naszą reklamę (np. można stworzyć nową grupę odbiorców, którzy polubili posta, zapisali się do grupy, podzielili się postem, etc. i drugą grupę do wykluczenia, która np. ukryła nasze posty – oni prawdopodobnie nie będą zainteresowani, więc nie ma co prezentować im kolejnej reklamy).

Przygotowując się do rozpoczęcia pierwszej kampanii możemy zgromadzić dane dotyczące osób odwiedzającą naszą stronę www dzięki umieszczeniu na stronie pixela VK i dzięki retargetingowi przy pomocy pixela VK skierować swoje reklamy właśnie do tej grupy potencjalnych zainteresowanych.
Więcej na temat retargetowania z wykorzystaniem pixela VK można znaleźć na stronie vkontakte:
https://vk.com/support?act=faqs_ads&c=7&id=14080

Oprócz reklamy kierowanej do osób odwiedzających Twoją stronę internetową (dzięki pixelowi VK), możesz zdecydować się na prowadzenie kampanii reklamowej skierowanej do osób zainteresowanych usługami i produktami konkurencji wybierając w zainteresowaniach dotyczących społeczności Twojej grupy docelowej (‚communities’) – społeczności stworzone przez konkurencję lub skierować reklamy do osób logujących się do strony konkurencji z wykorzystaniem vk.

8. Dokonaj ustaleń dotyczących płatności za reklamę i miejsca publikacji reklamy.
Masz dwie opcje płatności: płatność za kliknięcie (pay per click) lub płatność za wyświetlenie (pay per impression).

9. Wybierz czy reklamy mają się pojawiać tylko przy wyświetleniu pełnej wersji strony na komputerze czy na urządzeniach mobilnych czy jest to bez znaczenia (all platforms).

10. Możesz też zaznaczyć czy chcesz pokazywać reklamy nie tylko w feedzie, ale także na ściankach (wallach) różnych społeczności potencjalnie zainteresowanych tematem.

11. W dalszej kolejności możesz ustawić CPM (cost per mille – koszt za 1000 wyświetleń). Domyślną kwotę możesz obniżyć do interesującej Cię wartości.

UWAGA! Według wielu specjalistów najlepszym sposobem płatności na vkontakte jest podpięcie do konta na vk swojego paypala. Faktury za reklamy na vk mogą być wystawione jedynie firmom, które mają siedzibę w Rosji.
Więcej informacji o płatnościach można znaleźć na stronie pomocy vk.
https://vk.com/support?act=faqs_ads&c=6&from=title

12. Następnie możesz ustalić w ‚views per user’ ile razy dana reklama ma się pojawić maksymalnie jednemu użytkownikowi (można wybrać od 1 do nawet 20 wyświetleń dla jednego użytkownika). Startując z nową reklamą lepiej ustawić niskie wartości wyświetleń i dotrzeć do większej grupy odbiorców, żeby sprawdzić jak różni ludzie reagują na reklamę i ewentualnie doprecyzować grupę odbiorców.

13. Na koniec ustal nazwę swojej kampanii i kliknij ‚create ad’.

14. Po stworzeniu kampanii wyświetli Ci się strona z parametrami kampanii. Aby uruchomić kampanię należy zmienić status kampanii z ‚Terminated’ na ‚Launched’. Po zatwierdzeniu kampanii przez moderatora będziemy mogli zobaczyć statystyki w panelu ‚Advertising campaigns’.

Reklama w grupach tematycznych

Vkontakte umożliwia też tworzenie reklam w grupach tematycznych, które udostępniają tego typu możliwości płatnej reklamy. Tworzenie tego typu reklam jest generalnie podobne do tworzenia innych reklam, może jednak wymagać kontaktu z moderatorami danych grup.

Udoskonalanie prowadzenia kampanii reklamowych na vkontakte

Zaprezentowany powyżej przewodnik zawierał tylko podstawowe informacje dotyczące tego jak stworzyć swoją kampanię reklamową na vk. Więcej informacji na temat reklam na vk można znaleźć w języku angielskim i rosyjskim na stronie:
https://vk.com/support?act=home_ads
Dla udoskonalenia swoich reklam warto dokonywać dokładniejszych analiz skuteczności reklam swoich i konkurencji.