Produkt czy usługa

Przygotowując naszą strategię marketingową dla gry musimy przede wszystkim zastanowić się nad tym czy promowana gra ma być oferowana jako produkt czy jako usługa (GaaP vs Gaas, ‘game as a produkt’ vs ‘game as a service’). W zależności od tego w kampaniach będziemy wskazywali na inne zalety gry (gra na własność, niższe koszty wejścia w świat gry, etc.).

Zastosowany model biznesowy

Ponadto musimy wiedzieć jaki jest model biznesowy dla gry, czyli na czym konkretnie gra będzie zarabiała i za co gracze (lub ich rodzice) będą płacić, a co otrzymają za darmo. Może to być gra F2P (free-to-play), opłaty mogą być pobierane za dodatki do gry, za dostęp do konta premium, etc. To ustalenie pomoże nam lepiej promować to co oferujemy za darmo i odpowiednio wskazywać na zyski wynikające z inwestycji w płatne aspekty gry.

Tutaj warto też pamiętać o możliwości wykorzystania samej gry do promocji cudzych produktów, czyli o reklamach w grach (in-game advertising: https://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama_w_grach_komputerowych). Mogą to być statyczne lub dynamiczne reklamy związane z tradycyjnym lokowaniem produktów lub bardziej mobilnym dostosowanym do lokalizacji gracza, typu urządzenia z którego korzysta, pory dnia, etc.

Grupa docelowa

Dalszą istotną kwestią jest dobre ustalenie grupy docelowej do naszej strategii marketingowej. Bazując na informacjach z dostępnych raportów możemy domyślić się kto najchętniej gra w gry podobne do tej, którą akurat promujemy, w jakim jest wieku, czy mieszka w dużym mieście, miasteczku czy w wiosce, ile jest w stanie przeznaczyć pieniędzy na grę i dodatki, etc. Na tej podstawie możemy decydować o takich sprawach jak chociażby używane kanały marketingowe czy geografia promocji.

Kanały marketingowe

Do wyboru mamy wiele kanałów, takich jak prasa komputerowa, SMS marketing, social media, e-mail marketing, etc. Wybór kanałów zależeć powinien od wcześniejszego sprofilowania graczy dla promowanej gry. Inne kanały wybierzemy gdy promujemy gry mobilne, inne gdy gry pudełkowe, inne gdy gry sportowe lub edukacyjne.

Geografia promocji

Wiedząc, że potencjalni gracze pochodzą z mniejszych lub większych ośrodków, czy z konkretnych regionów możemy odpowiednio zawężać promocje zarówno w mediach tradycyjnych jak i w mediach społecznościowych (przykładowo, tworząc reklamy na Facebooku).

Budżet

Tworząc budżet kampanii marketingowej zawsze musimy brać pod uwagę ROI (return on investment), czyli zwrot z inwestycji. Tutaj przyda się wiedza dotycząca tego ile teoretycznie będziemy mogli zarobić (ile gracze przeznaczają na gry) oraz analiza kosztów poszczególnych sposobów promocji. Dobrze jest zastanowić się, które z potencjalnych do zastosowania pomysłów dają największe szanse na sukces i przekładają się na największe ROI. Pamiętajmy też, że sukces długoterminowy jest ważny, ale nasz budżet jest zapewne ograniczony i efekty krótkoterminowe również są istotne, gdyż mogą przyczynić się do zwiększenia lub uszczuplenia budżetu marketingowego w kolejnych miesiącach.

To do list, czyli od planów do działań

Zacznij przed wypuszczeniem gry

Po pierwsze, pamiętaj, że tworzenie gry to zazwyczaj długotrwały i kosztowny proces, dlatego warto zadbać, aby zyski z wprowadzonej na rynek gry pojawiły się jak najszybciej. W związku z tym warto zacząć marketing gry jeszcze przed jej ostatecznym ukończeniem.

Zbuduj stronę dla gry

Jedną z podstaw jest stworzenie strony internetowej dla gry. Bez względu na to czy gra będzie na platformie społecznościowej, mobilna lub sprzedawana na nośniku fizycznym, taka strona może być miejscem, w którym informujemy o postępach w tworzeniu gry, mobilizowaniu graczy, skupianiu graczy, etc.

Social media

Wykorzystanie social media jest już praktycznie nieodzowne w przypadku marketingu gier. Pamiętaj, aby sprawdzić czy Twoi gracze częściej korzystają z Instagrama czy Facebooka, a może ćwierkają na Twitterze. Staraj się, aby kampania widoczna była wszędzie, ale jeżeli masz zdecydować czy wydać pieniądze na promocję na Facebooku czy Instagramie wybieraj miejsca, które mają większy wpływ na Twoich graczy. Jeszcze przed wypuszczeniem gry na rynek możesz wrzucać na social media np. obraz planszy gry, wizerunek postaci, etc., możesz pytać użytkowników o zdanie i modyfikować grę na bazie odzewu od graczy.

Wideo

Na pewno zdecydowanie warto stworzyć dobry trailer gry, gdyż taki trailer może sprawić, że ludzie sami będą sobie go polecali i będziemy mogli zyskać wielu nowych potencjalnych graczy. Przykładowo, najnowszy trailer Cyberpunka 2077 oglądnęło już ponad 10 milionów potencjalnych przyszłych graczy.

Generalnie, przekaz wizualny trafia do ludzi, warto więc pomyśleć przy promocji w formie wideo nie tylko o trailerach. Ciekawym pomysłem przy bardziej rozbudowanych promocjach może być stworzenie własnego kanału wideo z filmami z fragmentami gry lub rozgrywkami pomiędzy graczami.

Influencerzy

Jeżeli znamy swoją grupę docelową i jesteśmy w stanie dotrzeć do influencera odpowiedniego dla danej grupy docelowej, możemy zainwestować w jego / jej usługi.

Szalone pomysły

Pamiętając o sukcesach i porażkach wcześniejszych kampanii marketingowych różnych gier, warto samemu też przy tworzeniu różnych szalonych pomysłów dotyczących możliwych metod promocji zastanowić się nad tym jak to co stworzymy może zostać odebrane. Możemy zastosować do tego metodę burzy mózgów (tworzenie setek pomysłów, wybieranie najlepszych) z dodatkowym zewnętrznym ‚audytorem’ naszych pomysłów.

Analiza efektów marketingu

To bardzo ważne. I to nie tylko ROI jest tu istotny, ale sprawdzanie do ilu graczy dotarliśmy, ile osób zareagowało, etc. Dzięki tej analizie jesteśmy w stanie szybko reagować na zachowania potencjalnych klientów i np. zwiększyć pewne sposoby promocji, a zminimalizować inne.

-*-

I to wszystko na ten moment. Temat nie został oczywiście wyczerpany, ale te podstawowe informacje powinny pomóc wszystkim chętnym w rozpoczęciu swojej przygody z marketingiem gier komputerowych i odnalezieniu w Internecie dalszych potrzebnych informacji dla stworzenia genialnych kampanii. A jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w strategii, skontaktuj się z Agencją Social Media Brandbay.pl