Ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Obecnie widoczność w mediach społecznościowych, głównie na Facebooku poprzez Fanpage dla firm jest rzeczą niezbędną. Wielokrotnie takie działania reklamowe zlecane są pracownikom. Przedsiębiorcy uważają, że

można się tym zająć z doskoku, w efekcie czego firmowy profil na Facebooku nie działa właściwie. Znacznie lepsze efekty przynosi praca agencji lub freelancera. Z jakimi wiąże się to kosztami?

Niestety nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Ciężko nawet wspomnieć o widełkach cenowych. Na cenę prowadzenia takiego profilu wpływ ma bowiem kilka kryteriów. Wycena pracy freelancera czy agencji interaktywnej powinna mieć charakter indywidualny.

Strategia

Na prowadzenie Fanpage’a trzeba mieć plan i pomysł. Wcześniej ustalić grupę docelową i zastanowić się nad contentem. Ten musi być mocno zróżnicowany od wpisów, materiałów wideo, infografik, aż po konkursy. Fanpage musi się rozwijać i pozyskiwać coraz większą rzeszę użytkowników. Jednak nie jest prowadzony po to, aby przyciągać każdego bez wyjątku. Muszą to być użytkownicy zainteresowani oferowanymi przez firmę produktami czy usługami.

Częstotliwość publikacji

Na cenę wpływ ma również częstotliwość publikacji. Wiele zależy tu od specyfiki branży i społeczności. Najważniejsze jest, aby interakcja z użytkownikami była regularna. Liczba postów tygodniowo czy godziny ich publikowania to ważne parametry, które mają wpływ na określenie ceny za taką usługę.

Wielkość Fanpage’a

Cena uzależniona może i powinna być też od wielkości profilu na Facebooku. Inaczej wygląda to w przypadku Fanpage’a, który ma tysiące śledzących użytkowników, aniżeli profilu dopiero startującego. Natężenie pracy jest inne, co nie oznacza, że w drugim wypadku jest to proste. W dobie XXI wieku, kiedy konkurencja również w SM jest ogromna, pozyskanie nowych członków, którzy będą się angażować jest trudne.

Identyfikacja wizualna

Ważne, aby Fanpage wyróżniał się na tle wcale przecież nie małej konkrecji. Zadbać należy więc o identyfikację wizualną, czyli przerabiać zdjęcia i wprowadzać własną stylistykę. To również czasochłonne i wymaga znajomości programów graficznych.

Forma postów

Po części o tym już wspominaliśmy. Użytkownicy internetu są coraz bardziej wybredni i nie lubią nudy. Dlatego same posty ze zdjęciem mogą przestać do nich trafiać. Ważne, aby przekaz był zróżnicowany i zawierał w sobie zdjęcia 360, filmy, posty graficzne, reklamy, teksty, grafiki czy GIF-y.

Materiały

Istotnym parametrem wyceny są też dostarczane materiały. Cena będzie niższa, jeśli przynajmniej część z nich dostarczy klient. Zwłaszcza jeśli są to zdjęcia z ważnych imprez, filmy wideo itp.

Moderacja

Obsługa Facebooka nie kończy się na wrzuceniu na firmowy profil posta. Trzeba jeszcze odpowiadać na komentarze czy wiadomości prywatne, co przy wielu użytkownikach może być kłopotliwe. Podział ról także wpływa na cenę.

Kampanie reklamowe

Facebook pozwala wdrażać działania reklamowe i nie kończą się one na promowaniu wrzuconego posta, jak się wielu użytkownikom wydaje. System ten jest znacznie bardziej skomplikowany, ale daje też duże możliwości. Warto ustalić, czy wdrażane będą takie działania, gdyż obsługa reklam ma duży wpływ na cenę za taką usługę.

Widać więc wyraźnie, że prowadzenie Fanpage’a nie jest zadaniem prostym, ale wręcz przeciwnie złożonym i skomplikowanym. Warto zlecić to osobom trzecim, wcześniej uzgadniając z nimi zakres takiej współpracy i ustalając cenę, która jest tylko i wyłącznie sprawą indywidualną.